Waarom geen ballonnen en kijk wat met plastic gebeurt.

Op feest openings events en Koningsdag!

Vroeger betekende dit dat veel gemeenten ballonnen oplieten. Gelukkig zien steeds meer mensen in dat dit schadelijk is voor het milieu en worden er mooie alternatieven ontdekt. Want ook zonder ballonnen in de lucht is het feest.

Het aantal ballonnen op onze stranden daalt niet

Naar schatting worden er 1 miljoen ballonnen per jaar opgelaten in Nederland. Al 16 jaar lang monitort Stichting de Noordzee het afval op onze standen in opdracht van Rijkwaterstaat. Ballonnen en resten van ballonnen staan in de top 5 van meest gevonden afval op de Noordzeestranden.

In 12 jaar strandmonitoring is er geen dalende trend van het aantal ballonnen zichtbaar (Bron: Stichting d e Noordzee, t/m 2015).

Vaak is het rubber al halfvergaan; wat overblijft zijn de kunststof sierlinten en/of plastic ventielen. Volgens onderzoek van TNO naar de ballonnen vervuiling in 2016 beland 26% van de Nederlandse opgelaten ballonnen in zee (TNO, 2016). Naar schatting zijn dit 260.000 ballonnen per jaar. Zeezoogdieren, vogels en vissen zien de ballonnen voor voedsel en dit kan leiden tot verstopping of ze raken verstrikt in de ballonlinten.

‘Ondanks mooie initiatieven daalt het aantal ballonnen dat we op het strand vinden niet. Daarom pleit Stichting de Noordzee voor het stoppen met ballonnen op te laten.’

Floris van Hest, Directeur Stichting de Noordzee

Piñata’s & pomponnetjes
Er zijn hartstikke veel leuke alternatieven voor het oplaten van ballonnen. De Vogelbescherming heeft bijvoorbeeld een mooi lijstje: bellen blazen, vliegers oplaten, lampionoptochten, feesttoeters en fluitjes, wapperen met linten of pomponnetjes of gekleurde piñata’s stukslaan met kleine cadeautjes erin. Alles is mogelijk!

Wat kan jij doen?
Het oplaten van ballonnen kan vaak worden voorkomen met een telefoontje of e-mail naar de organisatie. Verwijs daarbij naar www.dieballongaatnieBallonnentop.nl.

Bron Stichting de Noordzee

Plastic whale

plastic daar kan zoveel mee gedaan worden, liever helemaal geen plastic meer, maar dit is een manier om het dan toch nog te gebruiken.