Skip to content

Luchtvervuiling + Bamboe

Bij deze een kopie over de luchtkwaliteit en met name in Amsterdam, wat er gebeurt, wat er wordt verteld en wat er waar is of niet, ook zal er in dit stuk een bijlage gaan over bamboe en wel een speciale soort die dus veel fijnstof, maar vooral CO2 opneemt, meer dan elke andere plant of boom, bamboe is de snelst groeiende plant ter wereld.  Maar Fargesia murieliae ‘Bimbo’  is ideaal voor het planten langs wegen, pleinen enzovoort, deze soort hoeft slechts eens in de 3 a 4  jaar gesnoeid te worden en zal dus weinig onkosten opleveren, deze bamboesoort wordt 150 cm hoog en woekert niet.

Lucht-reiniging bamboekoolstof – als u de lucht van chemische producten, gassen, sigaretrook en andere geuren wilt ontruimen, dan is de lucht-reiniging bamboekoolstof uw beste optie en de plant zelf heeft deze koolstof natuurlijk, dus hier nog meer gegevens.
De bamboekoolstof is fijn en poreus, porie van 2-3 microns voor elk. De specifieke oppervlakte van elk gram koolstof is ongeveer 700 vierkante meters. wegens zijn hoogontwikkelde poreuze structuur en reusachtige specifieke oppervlakte, bamboekoolstof heeft zeer sterke adsorptiecapaciteit, negatieve ionenlossing en kiemverwijdering. Als u binnen het zet, kan het benzeen, formaldehyde, chloriden, sulfiden, NOx en andere schadelijke chemische producten en geuren, eigenaardige geur en vochtigheid verwijderen na het verfraaien van het huis.
Het helpt in lucht-reiniging door de lucht van allerlei chemische verontreinigende stoffen en verontreinigende stoffen te bevrijden. De koolstof van het bamboe is fundamenteel gebruikt in de ziekenhuizen, de het werkplaatsen en de huizen om mensen tegen het lijden aan tabaksrook, virussen, bacteriën en een reusachtige hoeveelheid industriële en huishoudenchemische producten te beschermen. Belangrijker nog, deze bamboe is heel geschikt om autogassen en fijnstof te absorberen.

Het is gemakkelijk te verbouwen want bamboe heeft eigenlijk alleen maar veel zonlicht nodig. De kans op misoogsten is klein. Er is geen extra water nodig bij de kweek van bamboe en doordat de bamboe zelf een anti-bacteriële stof aanmaakt, zijn er ook geen pesticiden nodig. Dit is natuurlijk hartstikke gezond voor de grond en jouw huid, want komt geen vergif aan te pas! Bovendien helpt bamboe tegen het broeikaseffect omdat het CO2 uit de lucht opneemt, en bamboe doet dit beter dan gewone bomen. Minder goed aan bamboe is dat er bij bepaalde manieren van verwerken nog chemicaliën gebruikt wordt en dat bamboe nog niet op grote schaal verbouwd wordt, maar voor het planten langs wegen en bv schoolpleinen is er 1 soort die in aanmerking komt, want deze soort zoals boven beschreven is goed te onderhouden en makkelijk door de geringe groei vergeleken bij de meeste bamboe planten.

LUCHTVERONTREINIGING

Leven in de stad heeft verschillende voordelen, maar ook een belangrijk nadeel: het is slecht voor je gezondheid. Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat luchtvervuiling in steden de kans op geheugenverlies vergroot. Ook hebben mensen in stedelijke gebieden meer kans op een hartaanval.

Bloedvaten als boosdoeners
Voor het onderzoek werden de medische gegevens van 1.700 patiënten van het Beth Israel Deaconess Medical Center in Boston geanalyseerd. Hieruit kwam naar voren dat luchtvervuiling invloed heeft op de manier waarop het lichaam de bloeddruk regelt. Dit vergroot de kans op een hartaanval én heeft een belangrijke impact op de hersenen. Die zijn namelijk afhankelijk van een gelijkmatige toevoer van bloed. De resultaten van het onderzoek laten duidelijk zien dat de hersenen van mensen die veel worden blootgesteld aan luchtvervuiling sneller achteruit gaan die van andere mensen.

Dit wordt ook bevestigd door het onderzoek van Jennifer Weuve van het Rush University Medical Center in Chicago. Zij analyseerde de resultaten van bijna 20.000 cognitieve tests, uitgevoerd door vrouwen. Ook hieruit bleek dat het brein van vrouwen die leefden in gebieden waar de luchtvervuiling het hoogst was een tot twee jaar ‘ouder’ was dan dat van vrouwen die in niet- of licht vervuilde gebieden leefden.

Veilig is niet veilig
Een van de meest opvallende resultaten uit het onderzoek was dat de door de EPA (Environmental Protection Agency, een grote Amerikaanse organisatie) aangegeven veilige niveaus helemaal niet zo veilig blijken te zijn. Ook bij die niveaus van luchtvervuiling blijkt de kans op een hartaanval en geheugenverlies groot te zijn. Hoewel gewerkt wordt aan het verminderen van luchtvervuiling, moet hier meer aan worden gedaan om de gezondheidsrisico’s te beperken. Volgens de experts is er voor nu eigenlijk maar één oplossing: binnen blijven op de momenten dat de lucht het meest vervuild is, bijvoorbeeld tijdens de spits.

Bron: Reuters

Protest bij de A10 West, december 2011 (Foto: Milieudefensie)

Amsterdam, 28 november 2012 – Milieudefensie begint een rechtszaak tegen de overheid vanwege het afschaffen van de 80-kilometerzones op de stadssnelwegen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Wij toonden in een bezwaarschrift bij Rijkswaterstaat aan dat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onzorgvuldig is omgesprongen met het berekenen van de extra luchtvervuiling die door de snelheidsverhoging tot stand komt. Desondanks draait het ministerie het besluit niet terug. Daarom stappen wij naar de rechter.
 “Minister Schultz springt onzorgvuldig om met de gezondheid van duizenden burgers die ongezonde vieze lucht inademen, een prestigezaak waar omwonenden en automobilisten niks mee opschieten,” aldus Ivo Stumpe van Milieudefensie. “Door gegoochel met cijfers en verkeersmodellen is de impact op de luchtkwaliteit veel te laag ingeschat. Maar mensen ademen de echte uitstoot van uitlaatgassen in.”
Uit een onderzoek in opdracht van Milieudefensie bleek dat het ministerie een ongeschikt rekenmodel hanteerde om de luchtverontreiniging op de A10 in Amsterdam in kaart te brengen. Zo wordt er in het model geen rekening gehouden met de bebouwing rond de snelweg die de verspreiding van luchtvervuiling tegenhoudt. De concentratie fijnstof en stikstofdioxiden, beide zeer schadelijk voor de gezondheid, is dan ook veel hoger dan berekend. Bij de A13 in Rotterdam verdwijnen er in de verkeerscijfers van het ene op het andere moment duizenden auto’s en vrachtwagens. Daarnaast zijn de rekenmodellen jarenlang niet herijkt.

Verschil meten en rekenen

Op meetlocaties van de GGD, DCMR en de RIVM langs de stadsnelwegen waar luchtvervuiling daadwerkelijk wordt gemeten, blijkt de vervuiling ook hoger dan de berekeningen. “Dan is er dus iets mis met je rekenmodel, maar daar trekt de verkeersminister zich niets van aan. Er is net zo lang gerekend tot de snelheid omhoog mag,” aldus Stumpe.
Stumpe: “Als verkeersminister Schultz niet wil kijken naar de werkelijke vervuiling, met alle gezondheidsproblemen voor omwonenden van dien, dan moeten we dat afdwingen via de rechter.” Uitstoot van fijnstof en stikstofdioxiden zorgen voor tal van gezondheidsproblemen, zoals longaandoeningen, hart- en vaatziekten en kanker.

Gerelateerde inhoud
Maximumsnelheid
Luchtkwaliteit   gearchiveerd onder:  ,,
Nog een link van een bedrijf wat dus heel bewust bezig is met bamboe en niet zomaar, zie
http://natuurlijkbamboe.jouwweb.nl/
zij verwerken de bamboe weer tot hernieuwbare grondstoffen.
Vooral in het vervangen plastics door bamboe poeder. Dat lukt nu tot 30%.
Mocht u interesse hebben, dan horen we dat graag.
Content Protected Using Blog Protector By: PcDrome.