jun 5 21

Medewerkers Nieuwsbrief zomer t/m eind oktober 2021

by marjolein

Beste medewerkers,

Deze Nieuwsbrief is wegens corona en de noodzaak om toch iets te bereiken weer online gezet.

Al langer is er geen papieren nieuwsbrief meer en ook email-adressen zijn niet in gebruik vanwege juridische items vanuit de regering, helaas.

Dus vragen we jullie om dit te doen:

Peuken:

Helaas worden de peuken van sigaretten vaak op de grond gegooid, in het water of zelfs tijdens het wandelen in de natuur. Wat je kan doen is overal waar dit veel gebeurd, het kenbaar maken bij degenen die dit doen, rokers die in groepjes buiten het kantoor of ander bedrijfsgebouw en een verantwoordelijke in de buurt en uiteraard de gemeente benaderen en daar er ook meer aandacht voor vragen. Maar ook opruimen, dus oppakken.

Ga naar jouw gemeente en vraag om een verbod op het oplaten van ballonnen, dat zou veel uitmaken.

Laat iedereen die u kent en dan wilt ook meedoen met de acties van ons, u kunt altijd bellen en dit kenbaar maken aan ons.

Ook, nogmaals aan bedrijven in elk gebouw, winkelbedrijf, kantoor in je omgeving te vragen, vooral het licht uit te doen in de nacht.

En als derde en laatste, vraag je familie, vrienden en bekenden om bewustzijn voor wat er gekocht wordt, hebben ze het nodig, of kan dat dan veel bewuster voor t milieu? Kortom te consuminderen, is de enige tegenbeweging die wij mensen in de hand hebben.

Shell moet het een en ander “verbeteren” en daar komen nog meer firma’s bij, aan die kant begint nu eindelijk het besef, de consument kan toch ook edelijk veel bijdragen.

Heeft u zelf een slimme/verbeterende bijdrage voor het milieu, dan kunnen wij wellicht deze in de volgende nieuwsbrief plaatsen.

Dank wederom voor uw medewerking aan ons doel kennis, te verpreiden enmilieuvervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan!

Sinds begin mei zijn we bezig met de -watereilandjes/vlotten- voor in de grachten, deze zijn hier en daar gezonken_[dus verkeerd materiaal] en dat heeft weinig zin dan. helaas komt er weinig respons, maar we gaan gewoon door tot er een degelijke oplossing is. Inmiddels is het 26 juli 2021.

nov 30 10

Lespakket de Milieukist

by marjolein

Stichting Stam
St. Anti Milieuvervuiling
Nieuwe Achtergracht 31hs
1018 XW Amsterdam
Telefoon 0206265208
Email: Stichting.Stam@chello.nl
Banknr.NL80INGB0006932237
K.v.Knr. S209372

Uiteraard kan je ook  bellen/internetten om meer informatie te verkrijgen, over de verpakking, het energieverbruik bij de produktie, het vervoer, zijn de werknemers behoorlijk behandeld?, worden er geen onrechtmatige handelingen gedaan, zoals kinderarbeid, zwaar vervuilende bestrijdingsmiddelen, enzovoort (zoals bij fair-trade chocolade wel goed geregeld is), waar weten we dat dit dus niet gebeurt, want daarom heet het dus o.a. ook Fair(eerlijk) Trade(handel), kijk of er bestrijdings-, conserveer- of elk ander middel/stoffen gebruikt zijn die slecht voor het milieu zijn,  je kan zover gaan als je maar wilt, dit resulteert dan wel in misschien het beste verslag.
Vorm een groepje van drie leerlingen, haal een grote kartonnen doos bij een winkel, plak het (bijgeleverde) groene blad met het woord milieukist erop. Verdeel de doos in 2 helften, door er een karton in het midden te plakken, maak de ene helft rood en de andere groen, dit kan door middel van groen/rood papier erin te plakken of te verven en klaar is de nog lege milieukist, uiteraard moeten de alternatieve ofterwijl de betere milieubewustere producten in de groene helft en dus de andere in de rode helft.
Koop in een winkel iets waar je zelf van zou willen weten, wat hiervan de milieuvervuiling is, koop dan ook het alternatieve product, dus wel hetzelfde product, bv pindakaas, een babyluier, kaas, een potlood, wasmiddel, vlees enzovoort, eentje ”gewoon” bv. uit de supermarkt, wat niet biologisch is en eentje uit een reformzaak/B.D.winkel, d.w.z. een echt biologisch (dynamisch<voeding) of milieuvriendelijker geproduceerd.
Zie ook de keuringsmerken, b.v. Eco, Skall, maar er zijn er wel meer.
Dan gaan jullie na wat de eventuele vervuiling is, zie vooral de lijsten die zijn bijgelevrd en de url’s op onze website (STAM) of  je kan de fabriek bellen, daar krijg/vraag je dan een PR>persoon aan de lijn, die je volledig kan inlichten, kan dit niet, dan bel de Alternatieve Consumentenbond, Milieutelefoon of Milieu-centrum, Natuur en Milieu, of bel of schrijf ons, 0206265208, zie adres hierboven.
Zorg met een groepje van drie medeleerlingen, dat ieder zijn taken krijgt en maak ieder een verslag. Raadpleeg in elk geval het bijgeleverde boekje van Lucas Reijnders -Help Het Milieu-, waardoor je vanzelf leest wat beter is, dit boekje geeft antwoord bij vele vragen.
Hou met de hele groep/klas een verkiezing welk verslag het beste is en herhaal dit lesuur, met de milieukist elk jaar, tot er dus 8 of 10 milieukisten vol met producten en verkregen kennis zijn als je van school gaat.
Degeen die gewonnen heeft mag de producten mee nemen. De verslagen blijven in de milieukist achter en kunnen altijd nagekeken worden of anderzijds gebruikt worden. Tenzij jullie ervoor gekozen hebben om het beste verslag op te sturen.

(www.stichtingatam.nl)   Boven zie je via plaatjes een uitleg, hoe de milieukist tot stand komt (zie website STAM), veel over producten of waar deze vandaan komen, kan je vinden op verschillende pages,  zie je  de url’s(links), die kan je klikken en dan zie je veel meer informatie over wat je eventueel zoekt.

mrt 4 10

Hello world!

by admin

STAM

This is a foundation and its called STAM, stam is a shortish off stichting anti milieuvervuiling, it is dutch and means foundation> anti pollution, but also it is a word in dutch for the treeroot till the branches and leaves, the piece off the tree which is the strongest and carries it all, like u see in the drawing i once made, thats why i choose this shortish too!!, a foundation able to carry the branches reaching out to all off u, to cure us and earth in doing so!, excuses for the poor explaination but my english is far from perfect, still i think u maybe understand what i mean.

STAM is a small foundation since 22 march of the year 1990, so about 25 years actif,  if u are not able to read the pages, so use the translation machine, maybe its enough, otherwise please press any link u see and get some more knowledge of all thats possible for a more healthy approah of us, nature, earth, including our own body.

If u have any questions, use my email-url/add thank u for ur attention, marjolein soederhuizen

WE ARE ABLE TO DO IT, IF U KEEP ON MAKING STEPS FORWARD FOR OUR ENVIRONMENT, DONT EAT CAGED MEAT, DONT USE PLASTIC BAGS, REFUCE PACKED FRESH FOOD, OR DOUBLE PACKED PRODUCTS, THINK BEFORE U BUY AND ALWAYS KEEP UR SURROUNDINGS CLEAN, IF WE ALL WOULD DO THIS, THE POWER OFF THE CONSUMENT IS THE REASON FOR THE BIGS COMMERCIAL EARNERS TO CHANGE, TO ADEPT, TO FINALLY GET MORE RESPONSEBLE FOR OUR OWN FUTURE AND THAT OF OUR EARTH.